Meghan Markle Wins Privacy Appeal Against Newspaper Over Publishing of Dad’s Letter

  • 61a8a8d4735b8

Meghan Markle has won a privacy appeal over the publication of a “personal and private” letter to her father. The Duchess of Sussex had sued Associated Newspapers Limited – the publisher of The Mail On Sunday and MailOnline – over articles featuring parts of a handwritten letter sent to 76-year-old Thomas Markle in August 2018 and had won the High Court claim back in February this year.

In the letter, Meghan asked her father to stop talking to tabloids and making false claims about her in interviews. Associated Newspapers argued that Meghan wrote the correspondence to her father knowing it was likely to be leaked and despite claiming the opposite.

“The letter was crafted specifically with the potential of public consumption in mind because the claimant appreciated Mr Markle might disclose it to the media,” a lawyer for the publishers argued in the Court of Appeal last month. Back in February, the judge had ruled that extracts of the 2018 letter from the Duchess of Sussex published by the group the following year were “manifestly excessive and… unlawful”.

The judge ordered Associated Newspapers to pay hundreds of thousands of pounds in interim legal costs and to print a front-page statement acknowledging Meghan’s legal victory. But that had been on hold while Associated Newspapers challenged whether the judge was right to rule in Meghan’s favour without holding a full trial.

The court has now upheld the judge’s decision to rule in Meghan’s favour. The Court of Appeal judgement read: “The Court of Appeal upheld the judge’s decision that the Duchess had a reasonable expectation of privacy in the contents of the letter and those contents were personal, private and not matters of legitimate public interest.

“The articles in the Mail on Sunday interfered with the Duchess’ reasonable expectation of privacy and were not a justified or proportionate means of correcting inaccuracies about the letter that had been contained in an article published on February 6 in People magazine in the US.”

In its appeal, Associated Newspapers had relied in part on new testimony from Meghan’s former communications adviser, Jason Knauf. Last month, Meghan apologised to the court after admitting she had allowed Knauf to brief the authors of a favourable biography of her short tenure as a senior royal, despite previous denials on the matter.

The publishers submitted a witness statement from Knauf which outlined that he had provided information to the authors of the biography, “Finding Freedom”. The Court of Appeal judgment however did not consider this to be enough to overturn the judge’s original decision.

The judgment added: “It had appeared from new evidence from Mr Knauf that he had provided some information to the authors of the Book with the Duchess’s knowledge. The Court of Appeal said that this was, at best, an unfortunate lapse of memory on her part, but did not bear on the issues.” The ruling now brings an end to the two-year saga.

Thesunuk

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published.